Skip to main content

יוטיוב מול טוויץ': מי טובה יותר לגיימרים

 |  יאיר מור

מיקרופון - יש, מצלמה - יש. אבל אם אין, אתם מוזמנים לקרוא את הסקירות שלנו על מיקרופונים ו- מצלמות רשת מומלצות לגיימרים ויוצרי תוכן. ועכשיו רק נשאר להחליט איפה כדאי יותר לשדר. בשנים האחרונות קמו לא מעט שירותים שמנסים לנצל את מיליארדי הדולרים שתעשיית משחקי הווידאו מגלגלת מדי שנה כדי להבטיח לכם, הגיימרים, קהל נאמן שיצפה בכם, ואפילו ישלם לכם. כל מה שאתם צריכים לעשות בתמורה זה להיות תלויים בשירותים שלהם לתיווך ביניכם ובין הצופים. אמזון Amazon, גוגל Google, מיקרוסופט Microsoft ואפילו פייסבוק - כולן מנסות לכרסם בעוגה הגדולה הזו.

כפי שחושפים נתונים של חברת StreamLabs, המפתחת של תוכנת הסטרימינג הפופולארית StreamLabs OBS, רוב השירותים בתחום מפגרים באופן משמעותי אחרי טוויץ' Twitch מבית אמזון, שנהנה נכון לרבעון השלישי של 2018 מ- 1.6 מיליון סטרימרים פעילים ו- 1.1 מיליון צופים ב- 43,000 שידורים בממוצע בכל רגע נתון. YouTube Gaming של גוגל, הסתפק באותה תקופה ב- 623,000 סטרימרים פעילים ופחות ממחצית ממספר השידורים והצופים בכל רגע נתון. לכן, בכתבה הזו נתמקד בשני השירותים הללו וננסה להחליט מי מביניהם טוב יותר.

מהיכן ניתן לשדר לצופים

עוד לפני שנכנסים לנבכי השירותים, כל אחד מהם כבר פוסל את עצמו עבור חלק מהמשתמשים: טוויץ' מאפשר לצפות בערך מכל מכשיר עם מסך (או חיבור למסך) שנברא אי פעם, כולל מחשבים, קונסולות Xbox One ופלייסטיישן PS4, ואפילו מכשירי אנדרואיד ו- iOS. אבל לא מאפשר לשדר ממכשירי אנדרואיד Android ו -iOS. יוטיוב, לעומת זאת, מאפשר לצפות ממש מכל מכשיר ולשדר אפילו ממכשירי אנדרואיד. כך שגם שחקני מובייל (לא נקרא להם גיימרים, כי זה יעליב את רוב הקהל העונה להגדרה) יכולים לשדר את משחקי הקנדי-קראש או הטמפל-ראן שלהם, אבל לא שחקני אקס בוקס.

נציין ששני השירותים נתמכים גם על ידי לא מעט פתרונות תוכנה וחומרה לשידורי וידאו, כגון OBS (תוכנת קוד-פתוח) ו- Xsplit, שמוסיפים לא מעט אפשרויות, כולל פתרונות לשידורים ממכשירים שאינם נתמכים דרך "רסיבר".

הקלטות וצפייה בשידורים חוזרים

הבדל יסודי מאוד בין שני השירותים, המתבטא בדרכים רבות, נובע מהייעוד המקורי שלהם - טוויץ' נועד מיומו הראשון לשידור חי של משחקים, בעוד יוטיוב גיימינג הוא גרסה מותאמת קלות של האתר שנועד במקור להעלאה של סרטונים. ההשלכה הראשונה של ההבדל הזה נראית בעמודים הראשיים של השירותים. בטוויץ', העמוד הראשי מציג אך ורק שידורים חיים הפעילים באותו רגע. לעומת זאת, ביוטיוב גיימינג מוצגים בעמוד הראשי גם שידורים חיים וגם כאלה שכבר הסתיימו.

הבדל נוסף הנובע מהייעודים השונים בין שני האתרים הוא הנגן - בטוויץ' שידור חי הוא ליניארי, כמו טלוויזיה. אפשר להתחיל ולהפסיק לצפות בו, אבל אי אפשר להריץ קדימה ואחורה, ואי אפשר להשהות אותו ולהתחיל לאחר זמן מה מאותה נקודה. בעוד שביוטיוב אפשר להריץ אחורה, לחזור לזמן אמת, להשהות את השידור בכל שלב ולהמשיך מאותה נקודה מאוחר יותר.

גם מבנה הערוצים בשני השירותים מושפע מהמטרות השונות שלהם: ביוטיוב, כל שידור שמסתיים מתווסף תוך שניות לארכיון הסרטונים בערוץ, ובטוויץ' תצטרכו בסוף השידור להמתין לעיבוד שלו מחדש, או לערוך אותו לקטעים קצרים יותר. גם שידור שהסתיים ועלה יוסר לאחר שבועיים למשתמש רגיל או חודשיים ל- "שותפים", ורק קטעים קצרים ממנו נשמרים.

איפה אפשר לעשות יותר כסף

אם אתם חושבים שיש לכם פוטנציאל להגיע לקהל גדול, ודאי תשמחו לדעת שכמו שהזכרנו למעלה, שני השירותים מציעים לכם להרוויח מזה כסף, אך אף אחד מהם לא הולך לעשות לכם חיים קלים במיוחד. את מודל ההכנסות הבסיסי אשר כולל פרסומות לפני ו/או במהלך השידור, מציעים בטוויץ' וביוטיוב רק למי שנרשם כ- "שותף" שלהם. זה אולי נשמע קל אך ההרשמה כשותף אינה סתם טופס, אלא תלויה בעמידה בדרישות מסוימות, וגם אז זה רק באישור מצד החברה.

ביוטיוב, כדי להפוך לשותפים תצטרכו לפחות 1,000 רשומים לערוץ שלכם, וההרשמה באתרים/אפליקציות יוטיוב, ויוטיוב גיימינג היא בנפרד, כך שהקהל שלכם מהערוץ הקיים יצטרך להירשם מחדש, ולערוץ שלכם צריך להיות לפחות 4,000 שעות צפייה בשנה האחרונה.

בטוויץ' תצטרכו לפחות 25 שעות שידור מצטברות בלפחות 12 ימים מבין 30 הימים האחרונים, וממוצע של 75 צופים, כדי להפוך ל- "שותפים". הבשורה המשמחת היא שבטוויץ' יש רמה נוספת בדרך ל- "שותף" אשר נקראת Affiliate (מילה נרדפת באנגלית לשותף), ואליה תוכלו להגיע ביתר קלות: מספיק שתשיגו 8 שעות שידור על פני 7 ימים מתוך החודש האחרון, ממוצע של 3 צופים בשידורים ו- 50 עוקבים. הרמה הזו תיתן לכם את כל דרכי הפקת הרווחים מלבד הפרסומות.

דרך אחרת להרוויח כסף היא מנוי לערוץ בתשלום, בדרך כלל תמורת תמורה כלשהי - מוגבלת ביוטיוב אפילו יותר, ומוגדרת כרגע כ- "ניסוי" לערוצים בעלי 100,000 רשומים ומעלה בלבד, בעוד שבטוויץ' היא פתוחה לכל השותפים וה- Affiliates. חשוב לציין שבטוויץ' תקבלו כ- 50% ממחיר ההרשמה של כל גולש, וכ- 60% לסטרימרים מצליחים במיוחד, בעוד שביוטיוב מנסים לפתות את הערוצים המצליחים עם כ- 70% ממחיר ההרשמה.

בשני השירותים הללו תוכלו גם לקבל כסף מהצופים דרך הצ'ט, כאשר יוטיוב גיימינג לוקח 30% על כל תרומה, בעוד שטוויץ' לוקח בממוצע כ- 29%. גם מכירת פריטים ממותגים זמינה בשני השירותים, אבל ביוטיוב האפשרות הזו מוגבלת לתושבי ארה"ב בלבד. אפשרות נוספת שקיימת רק בטוויץ' ולא ביוטיוב היא מכירת משחקים - כל צופה שירכוש את המשחק שבו אתם משחקים דרך הקישור המופיע בסרטון שלכם, או פריטים שונים בתוך אותו משחק, יזכה את הסטרימר שדרך הערוץ שלו התבצעה הרכישה ב- 5% מהרווחים.

פיצ'רים מתקדמים בצ'ט של הלייב

הבדלים נוספים בין השירותים כוללים יכולות פיקוח מתקדמות יותר על הצ'ט בטוויץ', כמו בינה מלאכותית שחוסמת ביטויים באופן אוטומטי בנוסף לאלה שכבר קבעתם מראש, אפשרות למנות צופים מסוימים לסייע בסינון התגובות, וחלוקת הצ'ט ל- "חדרים" כדי להוריד מהעומס. רק שתדעו - בשידורים של ערוצים פופולאריים יש המון עומס על הצ'ט בטוויץ', שהצופים בו נוטים משום מה להגיב פי כמה מאשר ביוטיוב. בטוויץ' תהנו מעיצוב מותאם יותר של הערוץ, הכולל ווידג'טים שונים ואפשרות לקדם שידור של ערוץ אחר כאשר אתם לא משדרים, אפשרות למונה אשר סופר לאחור עד השידור הבא בשני האתרים, כאשר זה של יוטיוב נראה טוב יותר ומוצג באותו מקום כמו השידור החי עצמו, בעוד שבטוויץ' זו לשונית נפרדת (אירועים), ומאגר מוזיקה מותרת להשמעה ברקע בטוויץ'.

לסיכום, כפי שניתן לראות, יוטיוב מתעדפת מאוד את הסטרימרים ה- "גדולים" שלה. אלה שכבר צברו צופים רבים ומאפשרים לה להכניס יותר כסף מפרסומות, בעוד שטוויץ' נותנת יותר סיכוי למתחילים. מצד שני, בטוויץ' חייבים להיות פעילים כל הזמן עם שידורים חיים, מכיוון שהארכיון שם פחות בנוי כדי להמשיך להרוויח כסף על תכני העבר.

| אולי יעניין אותך גם


 



הצטרפו אל +900 גולשים, המקבלים עדכונים שוטפים על תוכן עדכני ובלעדי של חדשות, מדריכים וסיקורים למחשבים ולסלולר