Skip to main content

מהי טכנולוגיית DLSS 3 ומה השימושים והיתרונות שלה

 |  טוני מלינקוביץ'

כל גיימר יודע שככל שרזולוציית המסך גבוהה יותר, כך הביצועים של המחשב בזמן משחק נמוכים יותר. הסיבה לכך היא שככל שהרזולוציה גבוהה יותר, קיימים בכל פריים יותר פיקסלים ויותר פרטים. כתוצאה מכך, כרטיס המסך צריך לבצע יותר חישובים לכמות מידע גדולה יותר.

אם בעבר מסכים עם רזולוציות שגבוהות מ- Full HD (1080p) היו יקרים ונדירים, היום גיימרים רבים כבר רוכשים מסכי 1440p. בנוסף, מסכי 4K לגיימינג הם כבר לא מילה גסה הודות לכרטיסי המסך החדשים מהסדרות RTX 30 ו- RTX 40, וכן הודות גם ליצרניות המסכים, כמו ASUS, MSI, Samsung וכו', שמפתחות כעת יותר מסכי 4K לגיימינג מבעבר.

בזמן שהרזולוציות ממשיכות לעלות וה- FPS ממשיך לרדת, NVIDIA פיתחה פתרון חדשני המאפשר להאיץ באופן משמעותי את ביצועי המשחקים ברזולוציות גבוהות. הפיתוח הזה נקרא DLSS או בשמו המלא Deep Learning Super Sampling.

בפשטות, כאשר טכנולוגיות DLSS מופעלת, כרטיס המסך מרנדר את המשחק ברזולוציה נמוכה - 720p למשל. לאחר שכרטיס המסך הפיק את התמונה ברזולוציה נמוכה, היא מועברת מהליבות "הרגילות" לליבות מיוחדות הנקראות (טנסור) Tensor Cores.

ליבות ה- Tensor מריצות באופן מהיר ויעיל אלגוריתם בינה מלאכותית מסוג Deep Learning Super Sampling שלוקח את התמונה שהופקה ב- 720p וממיר אותה לרזולוציית 4K או ל- 1440p על ידי השלמת הפיקסלים והפרטים החסרים.

השיטה הזו משפרת את הביצועים משום שלליבות "הרגילות" קל מאוד להפיק פריימים ברזולוציות נמוכות וליבות ה- Tensor המיועדות להרצת חישובים של בינה מלאכותית פועלות בצורה מאוד יעילה ומהירה. לפי NVIDIA, שימוש ב- DLSS משפר את הביצועים עד פי 4.

טכנולוגיית DLSS מאפשרת לכרטיסי המסך מדגמי הדגל להריץ בצורה חלקה יותר משחקים ברזולוציית 4K וגם מאפשרת האצת ביצועים בדגמים הנמוכים יותר של NVIDIA, כמו ה- RTX 3060 למשל.

בשנים האחרונות, NVIDIA השיקה מספר גרסאות של DLSS שכל אחת מהן הביאה איתה שיפורים אחרים. המשותף לכל הגרסאות הללו הוא שאלגוריתם הבינה המלאכותית של NVIDIA קיבל שדרוגים מסוימים שגרמו לו להפיק תמונות יותר ויותר מציאותיות.

בגרסת DLSS 2 ליבות ה- Tensor נעזרות לא רק בפריים שרונדר באיכות נמוכה, אלא גם במידע הקשור לכיוון שאליו השחקן (או כל אובייקט אחר) יזוז. המידע הזה מאפשר להשלים פיקסלים בצורה מדויקת יותר ולמנוע טשטוש והשלמת פרטים לא נכונה, בעיקר בסצנות מלאות תזוזה ואקשן.

כך עובדת טכנולוגיית DLSS 3

כך עובדת טכנולוגיית DLSS 3. קרדיט: NVIDIA

לאחרונה, NVIDIA השיקה את הגרסה החדשה של DLSS הנקראת DLSS 3. גרסה זו הוסיפה תכונה חדשה ומעניינת. לאחר שהפריימים עברו בליבות ה- Tensor והומרו לרזולוציה גבוהה, DLSS 3 משווה ביניהם ובעזרת חישובים גיאומטריים ומתמטיים היא מסוגלת להוסיף עוד פריימים ביניהם כדי להעניק תחושת משחק חלקה יותר.

אם למשל ניקח לדוגמה נסיעה על אופנוע בזמן משחק, DLSS 3 תיקח שני פריימים משני קטעי זמן סמוכים, תבדוק לאיזה כיוון ולאיזה מרחק האופנוע זז ובהתאם לכך היא תוסיף פריימים בין שני קטעי הזמן על מנת ליצור תמונה חלקה יותר. מאחר ושיטה זו מייצרת עוד פריימים, ה- FPS עולה באופן משמעותי.

לטענתה של NVIDIA, הוספת הפריימים הזו לא רק משפרת את ביצועי כרטיס המסך, אלא גם משפרת את הביצועים במשחקים הנשענים רבות על המעבד.

טכנולוגיות DLSS לא נתמכת בכל משחק ולא בכל כרטיס מסך. נכון לספטמבר 2022, ישנם 216 משחקים ותוכנות התומכים ב- DLSS 2. במקביל, DLSS 3 תומכת בלמעלה מ- 35 משחקים ותוכנות. ב- NVIDIA עובדים מול מפתחות המשחקים על מנת להוסיף את התמיכה בגרסאות ה- DLSS השונות לכמה שיותר משחקים.

בין המשחקים שתומכים ב- DLSS ניתן למצוא כותרים מפורסמים, כמו: Call of Duty Modern Warfare 2, את Cyberpunk 2077, Crysis Remastered, Doom Ethernel ועוד.

המשחקים שתומכים ב- DLSS 3

המשחקים שתומכים ב- DLSS 3

כמו כן, לא כל כרטיס מסך תומך ב- DLSS. טכנולוגיית DLSS עובדת אך ורק עם כרטיסי מסך שמגיעים עם ליבות Tensor. כלומר, רק בכרטיסי המסך מסדרת RTX 20 ומעלה, כמו ה- RTX 2070, RTX 3080 ו- RTX 4090.

גיימרים רבים משתמשים ב- DLSS רק כאשר הם מפעילים את ה- Real Time Ray Tracing, שכן Ray Tracing מפחית באופן משמעותי את הביצועים בזמן משחק ו- DLSS ממזער ולעיתים אף מונע את הפגיעה בביצועים. אותם גיימרים לא משתמשים ב- DLSS ללא Ray Tracing מהסיבה הפשוטה שהם מרוצים מהביצועים שמספק כרטיס המסך.

| אולי יעניין אותך גם