Skip to main content

מפלצת גיימינג חדשה: כל מה שרציתם לדעת על קונסולת המשחקים סוני פלייסטיישן 5

 |  Yossi Demri

כמו מיקרוסופט, גם סוני הקדישה מאמץ רב בכדי לגרום לפלייסטיישן 5 להרגיש כמו שיפור משמעותי על פני הדור הקודם של קונסולת המשחקים שלה. יומיים לאחר שמיקרוסופט חשפה מידע רב על ה - Xbox Series X, סוני חשפה מידע על קונסולת הדור הבא שלה.

ממש כמו ה- Xbox Series X, פלייסטיישן 5 תופעל על ידי מעבד זן 2 של AMD בעל שמונה ליבות במהירות של עד 3.5 גיגה-הרץ, בשילוב עם ליבה גרפית מותאמת אישית של AMD הכוללת 36 יחידות עיבוד במהירות 2.23 גיגה-הרץ שיכולות לספק 10.28 טרה-פלופ (FP32) של כוח עיבוד. החברה היפנית טוענת כי השוואה ל- PS4 לא תהיה הוגנת, אך ראוי לציין כי לקונסולה החדשה של מיקרוסופט יהיו יותר יחידות עיבוד בסך כולל של 12 טרה-פלופ.

פלייסטיישן 5 פלייסטיישן 4  
מעבד 8 ליבות 3.5GHz מעבד 8 ליבות 1.6GHz מעבד
10.28 טרה-פלופ, 36 יחידות עיבוד במהירות 2.23GHz 1.84 טרה-פלופ, 18 יחידות עיבוד במהירות 800MHz מעבד גרפי
ליבת RDNA 2 מותאמת אישית ליבת GCN מותאמת אישית ארכיטקטורה של מעבד גרפי
16 גיגה-בייט GDDR5/236-bit 8 גיגה-בייט GDDR5/256-bit ממשק זיכרון
448 גיגה-בייט לשנייה 176 גיגה-בייט לשנייה רוחב פס זיכרון
כונן SSD מותאם אישית בנפח 825 גיגה-בייט דיסק קשיח בנפח 500 גיגה-בייט אחסון פנימי
5.5 גיגה-בייט לשנייה (Raw) או 8-9 גיגה-בייט לשנייה בפועל (Compressed) כ 50-100 מגה בייט לשנייה (תלוי במיקום נתונים ב- HDD) תפוקת I/O
חריץ NVMe SSD דיסק קשיח פנימי הניתן להחלפה אחסון להרחבה
תמיכה בכונן USB תמיכה בכונן USB אחסון חיצוני
כונן בלו-ריי 4K כונן בלו-ריי כונן אופטי

הפתרון של סוני למניעת התחממות יתר הוא שימוש במספר נמוך של יחידות עיבוד במהירות גבוהה, במקום יותר יחידות עיבוד במהירות נמוכה. האדריכל הראשי של פלייסטיישן 5, מארק סרני Mark Cerny, הסביר כי תצורה זו הוכחה כיעילה יותר בחישובים המתבצעים ברוב המשחקים, ולמפתחי המשחקים יהיה קל יותר להשתמש במספר נמוך יותר של יחידות עיבוד לעבודה שימושית.

יחידות העיבוד של הליבה הגרפית מסוג RDNA 2 כוללות 62% יותר טרנזיסטורים מאלו של הפלייסטיישן 4, בנוסף למהירויות שעון גבוהות בהרבה. סוני מכנה את הטכנולוגיה הזו "דחיפה", אם כי האופן שבו היא עובדת שונה מטכנולוגיות שונות עם שם דומה. הדרך בה החברה מתארת אותה היא שפלייסטיישן 5 נועדה להשיג יעד ביצועים קבוע ללא קשר לטמפרטורת הסביבה וטמפרטורת העבודה של הקונסולה.

מבנה הצ'יפ המרכזי של פלייסטיישן 5

זה כרוך בתקצוב כוח חכם בין המעבד למעבד הגרפי, הפועלים בתדרים משתנים כדי להשיג צריכת חשמל קבועה ללא תלות בעומס העבודה, לעומת הפעלה בתדר קבוע עם הספק משתנה בהתאם לעומס העבודה. המשמעות היא שמפתחים יצטרכו לדאוג פחות בגלל קפיצות בצריכת החשמל המשפיעות על הביצועים.

למעשה סוני אומרת שהיא יכולה להוציא יותר ביצועים מהמעבד הגרפי שלה למרות שעל הנייר הוא נראה חלש יותר מזה שנמצא בקונסולה החדשה של מיקרוסופט. החברה מבטיחה את אותו יעד ביצועים של רזולוציית 4K בקצב רענון 60/120 הרץ.

למעבד הגרפי בפלייסטיישן 5 יש קווי דמיון עם כרטיסי המסך של AMD שיגיעו בקרוב למחשבים שולחניים, ממש כמו במקרה של ה- Xbox Series X. זה אומר שלקונסולה החדשה של מיקרוסופט תהיה תמיכה בניתוב קרניים (Ray Tracing). הארכיטקט הראשי ציין שהוא כבר ראה משחקים שעשו שימוש בטכנולוגיה תוך פגיעה קטנה מאוד בביצועים.

סוני משתמשת ב- SSD קטן יותר בנפח 825GB (לעומת 1TB בקונסולה החדשה של מיקרוסופט) במהירות גבוהה יותר בזכות ארכיטקטורה קניינית בעלת ממשק של 12 ערוצים. המהירות היא 5.5 ג'יגה-בייט לשנייה, וזה מספיק כדי למלא 16GB זיכרון GDDR6 של הפלייסטיישן 5 תוך מספר שניות.

הבקר משתמש בממשק PCI Express 4.0 בעל ארבעה נתיבים, ויש לו בלוק חילוץ ייעודי לפורמט של נתונים מסוג ZLIB ו- Kraken. בנוסף, הוא עושה שימוש בבקר DMA ייעודי המסדיר את תהליך העברת הנתונים בין ה- SSD ל - RAM ומסיר גורמי צוואר בקבוק הפוגעים בביצועים.

מבנה האחסון בפלייסטיישן 5

הקונסולה החדשה תומכת בהתקנת כונני NVMe רגילים, אם כי החברה תצטרך לפתוח תחילה תוכנית הסמכה כדי להבטיח שהמשתמשים ידעו אילו כוננים מתאימים לפני שיתקינו אותם בקונסולה שלהם.

בואו נתייחס לנושא התאימות לאחור של הפלייסטיישן 5: הקונסולה החדשה תציע תמיכה בחלק ממשחקי PS4 אך לא בכולם. בעבר סוני אכזבה כאשר השיקה את הפלייסטיישן 4 ללא תמיכה לאחור, אך בסופו של דבר היא אפשרה למשתמשים לשחק במשחקים של PS3 בתשלום באמצעות שירות המנויים PlayStation Now. כלומר, המשתמשים נאלצו לשלם כדי לשחק במשחקים מדור קודם, גם אם הם כבר היו בבעלותם.

הפעם, החברה מבטיחה תאימות לאחור אך עד כה לא היה ברור איך זה יעבוד וכמה רחוק היא תלך. במצגת על הקונסולה החדשה אמר האדריכל הראשי של הפלייסטיישן 5, מארק סרני, כי עד כה הקונסולה החדשה תומכת ברוב המשחקים שנמצאים ברשימת 100 המשחקים הפופולריים ביותר של פלייסטיישן 4.

אומנם זה רחוק מאוד מתאימות מלאה לאחור, אבל לפחות זה טוב יותר ממה שהיה עם PS4 בעת השקתה. אבל כאשר מיקרוסופט מבטיחה תמיכה בכל המשחקים של Xbox One והרבה משחקי Xbox ו - Xbox 360, נראה שסוני לא מצליחה לעמוד בתחרות, לפחות בכל מה שנוגע לתאימות לאחור.

סוני לא חשפה את המראה של פלייסטיישן 5, וגם המחיר נותר בערפל, אפילו עבור החברה עצמה. אם הלוגו החדש מעיד על משהו אז העיצוב הכללי של הקונסולה החדשה לא הולך להיות שונה במיוחד.

קרדיט תמונות: Sony

| אולי יעניין אותך גם


 



הצטרפו אל +900 גולשים, המקבלים עדכונים שוטפים על תוכן עדכני ובלעדי של חדשות, מדריכים וסיקורים למחשבים ולסלולר