שיא בהפניות: פלטפורמות AI מפנות יותר ממיליארד גולשים לאתרים מובילים

הפניות מפלטפורמות מבוססות AI (בינה מלאכותית) לאתרי אינטרנט גדולים רושמות זינוק חסר תקדים ומשנות בהדרגה את האופן שבו גולשים מגיעים לתוכן ברשת.

למרות שגוגל עדיין שולטת ללא עוררין בתחום ההפניות מחיפושים, נתונים חדשים מבית Similarweb חושפים כי פלטפורמות AI הפיקו בחודש יוני האחרון למעלה מ- 1.13 מיליארד הפניות ל- 1,000 האתרים המובילים בעולם. מדובר בזינוק מדהים של 357% בהשוואה ליוני 2024, מה שמאותת על שינוי משמעותי בנוף התנועה המקוונת ועל כוחו הגובר של ה- AI בעיצוב הרגלי הגלישה שלנו.

באותו חודש – יוני 2025, שבו פלטפורמות ה- AI רשמו הישגים מרשימים, מנוע החיפוש של גוגל היה אחראי על 191 מיליארד הפניות לאותם אתרים. זהו נתון שמבהיר כי למרות צמיחתו המהירה, הדרך של ה- AI להגיע לנתח השוק העצום של גוגל עוד ארוכה וכי ענקית החיפוש נשארת השחקן הדומיננטי והקריטי ביותר באקולוגיה של האינטרנט.

 

בעלי אתרים חוששים מהרגע שבו גוגל תפסיק להזרים תנועה

אתרי חדשות ומו"לים מעידים כי הם חווים כבר תקופה ארוכה ירידה בתנועת הגולשים ורבים מהם מתכוננים לתרחיש דרמטי שהם מכנים "גוגל אפס" (Google Zero). מדובר ברגע שבו גוגל תפסיק להזרים תנועה משמעותית לאתרים שלהם, מה שעלול להציב אותם בפני אתגר קיומי של ממש.

דוגמה בולטת להשפעה הזו הגיעה לאחרונה מהוול סטריט ג'ורנל (The Wall Street Journal), שפרסם נתונים המעידים כיצד סקירות AI או בשמן המוכר – AI Overviews, גורמות לצניחה בתנועה לאתרי חדשות.

מחקר עדכני של מרכז המחקר Pew, שפורסם השבוע, תומך במגמה הזו: בסקר שנערך בקרב 900 משתמשי גוגל בארה"ב, נמצא כי 18% מכ- 69,000 חיפושים הציגו "סקירות AI". הבעיה היא שכשסקירת AI הופיעה, רק 8% מהמשתמשים הקליקו על קישורים, בעוד שבמקרים שבהם לא הוצגה סקירת AI, שיעור ההקלקות כמעט הוכפל והגיע ל- 15%. הנתונים הללו מצביעים על כך שבעוד שסקירות ה- AI מציעות נוחות מסוימת, הן עלולות לפגוע בתנועה לאתרי תוכן ובמיוחד לאתרי חדשות.

מספר ההפניות מ- AI לאתרי חדשות זינק משמעותית

לפי נתונים שהתפרסמו ב- Similarweb, הפניות מפלטפורמות AI לאתרי חדשות ותוכן זינקו ב- 770% בחודש יוני 2025 בהשוואה לשנה שעברה. זינוק דרמטי זה מצביע על הפוטנציאל המשמעותי של ה- AI כמקור תנועה לאתרים אלה. עם זאת, חשוב לזכור שלא כל האתרים נהנים מנתח זהה או אפילו קרוב לזה. אתרים שחוסמים גישה לפלטפורמות AI עלולים למצוא את עצמם בעמדת נחיתות תחרותית, בעוד שכאלה המאפשרים גישה, יזכו לדירוג גבוה יותר ויותר הפניות.

נתוני ההפניות מ- AI בחודש יוני 2025 חושפים תמונה מעניינת של המובילים בתחום: יאהו (Yahoo) עמדה בראש הרשימה עם כ- 2.3 מיליון הפניות מפלטפורמות AI. אחריה דורגו יאהו יפן עם 1.9 מיליון, רויטרס (Reuters) עם 1.8 מיליון, הגרדיאן (The Guardian) עם 1.7 מיליון, אינדיה טיימס (India Times) עם 1.2 מיליון וביזנס אינסיידר (Business Insider) שסגרה את השישייה המובילה עם מיליון הפניות.

החבר'ה ב- Similarweb סופרים בהפניות AI את כל ההפניות לאתרים המגיעות מפלטפורמות AI מובילות, כמו: ChatGPT, Gemini, DeepSeek, Grok, Perplexity, Claude, ו- Liner. מתוך כל הפלטפורמות הללו, בולטת במיוחד ChatGPT, אשר שולטת ללא עוררין בתחום. היא אחראית לבדה על למעלה מ- 80% מכלל ההפניות לאלף האתרים המובילים בעולם.

מעבר לאתרי החדשות, הניתוח של Similarweb חושף מגמות מרתקות בהפניות AI לאתרים מקטגוריות אחרות. בראש הרשימה, בפער עצום, ניצבת YouTube עם 31.2 מיליון הפניות. בתחום המחקר, ResearchGate הובילה עם 3.6 מיליון הפניות ובתחום הנדל"ן, Zillow קיבלה 776.2 אלף הפניות. ויקיפדיה נהנתה מ- 10.8 מיליון הפניות וממשיכה להוות יעד פופולרי, ובתחום הפיננסים, Investing.com קיבלה 1.2 מיליון הפניות.

אולי יעניין אותך גם

 
דילוג לתוכן