בשבועות האחרונים, נוסעי הרכבת התחתית בניו יורק לא יכלו להתעלם ממודעות הפרסום הלבנות והמינימליסטיות שצצו כמעט בכל תחנה וקרון. המודעות, המבטיחות מכשיר AI לביש בשם "Friend", עוררו סקרנות רבה ודיונים אינטנסיביים, אך כעת מתברר שהן חלק מקמפיין פרסום יקר וחסר תקדים.
לדברי מנכ"ל החברה, אבי שיפמן (Avi Schiffman), הקמפיין הנרחב הזה עלה לחברת הסטארט אפ יותר ממיליון דולר. המספרים מדהימים: למעלה מ- 11,000 כרזות נתלו על קרונות הרכבת, כ- 1,000 פוסטרים הוצבו על רציפים, ו- 130 לוחות פרסום גדולים כיסו שטחים נרחבים. בתחנות מרכזיות הפרסומות של "Friend" השתלטו לחלוטין על כל שטח פנוי והפכו את התחנה למעין גלריית פרסום ענקית של המותג.
שיפמן מכנה את הקמפיין – "קמפיין ה- AI הגדול הראשון בעולם" וטוען כי למרות שישנן פרסומות AI אחרות עם יעילות מפוקפקת, לא היה קמפיין של מודעות מודפסות בהיקף כזה מעולם. בראיון ל- ADWEEK, הוא הודה כי המהלך הוא "הימור ענק", והוסיף בכנות: "לא נשאר לי הרבה כסף".
מכשיר ה- "Friend" נמכר תמורת 129 דולר ומעורר מחלוקת רבה, במיוחד בקרב עיתונאים מתחום הטכנולוגיה. כתבי המגזין "Wired" מתחו ביקורת חריפה על המכשיר, בטענה שהוא מבצע מעקב רציף ללא הפסקה וסיכמו את חוויית השימוש בכותרת בוטה: "אני שונא את ה- Friend שלי".
קמפיין הפרסום עצמו גם סבל מוונדליזם: חלק מהמודעות הושחתו עם מסרים כמו "קפיטליזם של מעקב" ו- "תשיגו חברים אמיתיים", מה שמלמד על הביקורת הציבורית והחשש הגובר מההשלכות של טכנולוגיות מסוג זה.
שיפמן, שמודע היטב לביקורת, סיפר כי הוא מכיר בעובדה ש- "תושבי ניו יורק שונאים AI… כנראה יותר מכל מקום אחר בארצות הברית". מתוך הבנה זו, הוא בחר במכוון לרכוש מודעות פרסום עם שטח לבן רב "כדי שהם יוכלו להגיב על הנושא".
נראה כי האסטרטגיה של החברה היא לא רק לשווק את המוצר, אלא גם לעורר דיון ציבורי, גם אם הוא שלילי, ולהפוך את הפרסום לחלק מהשיח התרבותי סביב הבינה המלאכותית והשלכותיה.