חברת התעופה האמריקאית, דלתא איירליינס (Delta Air Lines), משנה את חוקי המשחק בעולם התעופה. החברה הודיעה כי היא מאמצת תמחור דינמי מבוסס AI (בינה מלאכותית), שמחשב לכל נוסע את המחיר המקסימלי שהוא מוכן לשלם עבור כרטיס טיסה.
במהלך שיחת המשקיעים האחרונה, נחשף כי לאחר ניסוי מוצלח במיוחד בטכנולוגיה הזו בשנה שעברה, דלתא מתכננת לזנוח את מודל המחירים הקבועים ולעבור למערכת חכמה מותאמת אישית שיודעת למקסם רווחים.
נשיא החברה, גלן הונסטין (Glen Hauenstein), חשף כי החברה כבר החלה לבחון מודל תמחור חדשני שבו כל נוסע מקבל מחיר מותאם אישית – בהתאם לטיסה, למועד ולהעדפות האישיות שלו. כיום, כ- 3% מהכרטיסים מתומחרים בעזרת AI, אך עד סוף השנה החברה שואפת להגיע ל- 20%. "אנחנו בעיצומה של תקופת ניסוי אינטנסיבית ואנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות, עד כדי כך שאנחנו ממשיכים להרחיב את השימוש בטכנולוגיה", אמר הונסטין.
ה- AI בודק כמה אתם מוכנים לשלם
בעוד שחברות תעופה נוספות עושות שימוש בתמחור מותאם אישית, דלתא בולטת בגישתה הפתוחה והישירה לאימוץ השיטה. בשיחת משקיעים שנערכה בנובמבר, תיאר הונסטין את מערכת התמחור החדשה כ- "תכנון מחדש מלא של כל מנגנון קביעת המחירים" והבהיר שמדובר בתהליך הדרגתי ורב-שנתי. למרות שהוא הביע התלהבות מהתוצאות הכלכליות הראשוניות, הוא גם הזהיר שהמעבר לתמחור מבוסס AI עלול להיות "מסוכן מאוד, אם לא ינוהל וייושם בצורה הנכונה".
טכנולוגיית התמחור המותאם אישית של דלתא מופעלת על ידי חברת הטכנולוגיה הישראלית פטצ'ר (Fetcherr), שמשתפת פעולה גם עם חברות תעופה נוספות, כמו Virgin Atlantic, WestJet ו- Azul, במודל של דלתא. ה- AI מתפקד כ- "אנליסט-על" שפועל 24/7 ומחשב בזמן אמת את המחיר האופטימלי לכל לקוח, בהתאם לטיסה, לשעה ולפרופיל האישי שלו.
חברות תעופה כבר שנים גובות מחירים שונים מאנשים שטסים בדיוק באותה טיסה, בהתאם לפרמטרים כמו מועד ההזמנה, האתר שדרכו בוצעה הרכישה ואפילו הדפדפן שבו השתמש הלקוח. גם דלתא נקטה בגישה הזו, אך כעת היא לוקחת אותה צעד קדימה באמצעות AI שצפוי להפוך את תמחור הכרטיסים לאישי, חכם וממוקד הרבה יותר מאי פעם.