אינסטגרם (Instagram) שוב מחדשת ומשנה את חוקי המשחק. עדכון חדש הציג לעולם את הפורמט הצר והארוך שנקרא Ultra-Wide, ביחס של 5120×1080 פיקסלים. מה שהתחיל כגל קטן של סרטונים אצל יוצרים בודדים, התפוצץ תוך יממה והפך לטרנד עולמי שסוחף את הפידים. מדובר במהפכה ויזואלית שפותחת עידן חדש של יצירתיות ומספרת סיפורים באופן שלא נראה כמוהו, ומאתגרת מותגים ויוצרים כאחד לחשוב מחוץ למסגרת המוכרת.
וידאו רחב בהגזמה
אינסטגרם תמיד העדיפה סרטונים בפורמטים אנכיים, אך הטרנד הזה איכשהו הצליח לתפוס את תשומת ליבם של משתמשים רבים.
יחס ה- 5120×1080 אינו נתמך באופן רשמי על ידי הפלטפורמה, אך משום מה יוצרים ועורכים מיהרו להשתמש באפליקציות צד שלישי למיניהן, כדי לחתוך את החלק העליון והתחתון בסרטונים אופקיים וליצור אפקט פנורמי רחב במיוחד. התוצאה: סרטון שבולט מיד לעין ומתבלט מול הרילס והסטוריז הרגילים.
הטרנד שהפך לסטנדרט
מה שהתחיל כפורמט ניסיוני, התפשט במהירות בזכות שיתופי פעולה עם מותגים מובילים ועמודי ממים שהשתמשו בו כדי לעבד מחדש תוכן קיים. שחקניות ענק כמו נטפליקס, קיטקט, BMW ודואולינגו (Duolingo) לא בזבזו זמן וניצלו את הטרנד כדי לעצב מחדש סצנות אייקוניות ויצרו קמפיינים ויזואליים שנראים ממש כמו סצנות מסרט, עם אפקט של "מסך קולנוע".
נכון לסוף ספטמבר 2025, הפידים באינסטגרם כבר הוצפו ברילס רחבים במיוחד. משפיעני טיולים הציגו נופים פנורמיים, מותגי אוכל הדגישו מזיגות בהילוך איטי וקמפיינים פוליטיים השתמשו בפורמט כדי להציג דרמות באופן קצת שונה.
הצמיחה המהירה של הטרנד מ- "פריצה" יצירתית שהחלה מלמטה ועד לפורמט שסוחף את כלל משתמשי הפלטפורמה, מעידה על הרוח היצירתית והתוססת של אינסטגרם, שמסוגלת להפוך כל רעיון קטן לשינוי גדול.
הזדמנות גדולה עבור חברות גדולות, עסקים קטנים וגם יוצרי תוכן
עבור מותגים, פורמט 5120×1080 הוא הזדמנות פז להתבלט. סרטונים המצולמים ביחס הזה נראים קולנועיים, נועזים ועכשוויים, ומבדילים אותם משאר התכנים האנכיים שרואים בדרך כלל בפלטפורמה.
הם משדרגים את האופן שבו מספרים סיפורים ומאפשרים הצגה פנורמית של סרטוני טיים לאפס, חשיפת מוצרים, סרטוני אוכל, צילומי טיולים ורגעים מיוחדים של המותג או העסק. סרטונים רחבים במיוחד גורמים לצופים לעצור ולהתעכב, מה שמגביר את המעורבות ואת הסיכויים שישותפו הלאה, במיוחד כשהם צולמו ונערכו בצורה יצירתית ומקצועית.
עבור יוצרי תוכן, הפורמט הזה מהווה גם הזדמנות וגם אתגר – עריכה מחדש של סרטונים קיימים או יצירת תוכן חדש ביחס של 5120×1080 דורשים מיומנויות טכניות ויצירתיות, במיוחד בתחום הקומפוזיציה והפריים. עורכים מקצועיים וחובבנים כאחד נעזרים בתוכנות ואפליקציות שונות לעריכת וידאו כמו InShot, CapCut, VN, Adobe Premiere Pro ו- Canva, כדי לחתוך ולעצב מחדש את הסרטונים בפורמט ה- "מוזר" לפני ההעלאה לאינסטגרם.
למרות שאינסטגרם עדיין לא תומכת בפורמט הזה באופן רשמי, ההצלחה וההתפשטות המהירה שלו גרמו לאפליקציות צד שלישי להציע מדריכים ותבניות מובנות שמתאימות לכל רמות המיומנות.
טיפים לפורמט החדש:
- צלמו במצב אופקי וברזולוציה גבוהה לגמישות מירבית.
- השתמשו באפליקציה לעריכת וידאו כדי לחתוך את הסרטון לרזולוציה 5120×1080.
- צפו בסרטון לפני העלאה לאינסטגרם רילס, כדי לוודא שהפלטפורמה לא תחתוך אותו אוטומטית או תבצע תקריב (Zoom) לא רצוי.
- הוסיפו לסרטון מוזיקה טרנדית וכתוביות כדי לקבל כמה שיותר לייקים, תגובות ושיתופים.
- הוסיפו לסרטון האשטגים טרנדיים כמו #ultrawide או #5120×1080 כדי לרכב על הגל ולהגביר את החשיפה.
לאחר שהסרטון מוכן, כל מה שנותר לכם לעשות הוא להעלות אותו כרילס לאינסטגרם ולצרף תיאור קצר וקליט שמחזק את החוויה הוויזואלית.
הפורמט הצר והרחב פותח אפיק חדש לגמרי להתנסות בו כדי לספר סיפורים, לפרוץ גבולות יצירתיים ולתפוס את תשומת הלב של הצופים באופן מיידי. מותגים ומשווקים יכולים להיכנס לטרנד מוקדם, כדי לבלוט בפיד, להתחבר לקהל בצורה סוחפת יותר וליצור שיחות ויראליות שמגדילות את החשיפה וההשפעה שלהם.
מאחר והנוף הוויזואלי באינסטגרם ממשיך להתפתח ולהשתנות במהירות, אימוץ של פורמטים חדשים כמו זה הוא המפתח עבור מותגים ויוצרים ומה שישאיר אותם רלוונטיים, מעורבים ונראים.