אם עברתם את גיל 30, המושג "קניות בשידור חי" בטח מעלה לכם חיוך על הפנים, בגלל ערוץ הקניות האייקוני שכולנו היינו אוהבים לצפות בו בטלוויזיה. אבל עבור הדור הצעיר, הסיפור שונה לגמרי: ה- "לייב שופינג" (Live Shopping) הפך לאירוע מיוחד שבו צופים מיליוני אנשים מרחבי העולם במשך שעות רבות מדי יום, כשבמהלך השידור הם מוציאים אלפי דולרים מהכיס.
בעוד שבקניות "רגילות" באינטרנט אנחנו לא באמת יכולים "לגעת" במוצר או ליצור איתו אינטראקציה, הקניות בשידור חי משנות את חוקי המשחק. המוכרים מסובבים את הפריטים מול המצלמה, עונים לשאלות בצ'אט בזמן אמת, ומראים לכם בדיוק, אבל בדיוק, מה אתם עומדים לקנות.
כמו לקנות בחנות פיזית
החוויה הזו מרגישה כמעט כמו להיכנס לחנות אמיתית, רק בלי כל הבלגן שמסביב – להתלבש, לנסוע, לחפש חנייה, לחכות למוכר שיתפנה ואחר כך להתייבש בתור לקופה. גם בעלי העסקים מרוויחים מהלייב שופינג: הם מקבלים קהל צופים מרוכז וסקרן שמוכן לקנות, מבלי שהם צריכים לשלם על שטח מסחרי או להתמודד עם עלויות תפעול גבוהות. כך, שני הצדדים מרוויחים ובעקבות זאת המודל הזה ממשיך למשוך עוד ועוד עסקים ולקוחות.

הוידאו בלייב הוא הדרך הטובה ביותר להביא את החוויה הפיזית של הקנייה בחנות לעולם הדיגיטלי. כל אחד יכול להקים חנות משלו – בלי להשקיע הרבה זמן וכסף, פשוט לוקחים את הטלפון, פותחים מצלמה ועולים לשידור. מה שכיף בלייב שופינג זה שאפשר לשדר בכל רגע נתון – בבוקר, בצהריים, בערב ואפילו גם בלילה כשהכול שקט, ולמכור לקהל בדיוק בזמן שמתאים לו.
מוכרים שמרוויחים מיליארדי דולרים בשנה
האלמנט האנושי-חברתי הוא החלק שמחזיק את כל השידור. הקונים לא רואים רק מוצר, הם ממש מכירים את המוכרים, שבחלק מהמקרים גם מייצרים בעצמם את מה שהם מציעים. במקביל, הם יכולים להתכתב בצ’אט עם קונים אחרים בזמן אמת, מה שיוצר תחושה של קהילה קטנה סביב השידור.
המודל הזה כבר מייצר משרות מלאות ועסקים שלמים, ולא רק הכנסה צדדית. בפלטפורמות כמו Whatnot אפשר כבר למצוא מוכרים שמרוויחים מהלייב שופינג בין 5 ל- 9 ספרות בשנה (בדולרים). זה מראה עד כמה התחום הזה גדול וגדל, ועד כמה מכירה בלייב הפכה להזדמנות אמיתית לבנות עסק של ממש.
כרגע המבחר מצומצם
נכון להיום, רוב המוצרים שנמכרים בלייב שופינג הם בגדים ופריטי אספנות כמו קלפים, סניקרס וצעצועי וינטג’. אבל בעלי העסקים שואפים להפוך את הלייב שופינג לזירה שבה יהיה ניתן למכור כל דבר – מכוניות, מוצרי חשמל, ציוד קמפינג ואפילו פירות וירקות טריים.
התחום הזה צומח במהירות ועם פוטנציאל לרווחים של מיליארדים. גם טיקטוק (TikTok) ואמזון (Amazon) נכנסו חזק ללייב שופינג, עם קהל ענק ותקציבים כמעט בלתי מוגבלים. מאז שטיקטוק הציגה את תכונת הלייב שופינג ב- 2023, מיליוני משתמשים כבר צפו בשידורי הצרכנות הללו.
אמזון השיקה את פלטפורמת הלייב שופינג שלה עוד ב- 2019, ומאז השידורים החיים שם מושכים מיליוני צופים מדי שנה ומפיקים למוכרים רווחים של מיליארדים.



