בחודש האחרון, החלו לצוץ דיווחים מדאיגים ממשתמשי Windows 11 על כונני SSD שפשוט נעלמים מסייר הקבצים (File Explorer) ואפילו מהביוס (Bios).
הבעיה החלה להופיע לאחר התקנת עדכון KB5063878 שהופץ באוגוסט 2025. בשבוע שעבר מיקרוסופט (Microsoft) ו-Phison, יצרנית בקרים לזכרונות הבזק, ניסו להתנער מאחריות וטענו כי אין קשר בין התקלה לעדכון וגם כי לא ניתן לשחזר את הבעיה כדי לבדוק ממה היא נובעת.
לפי דיווחים שהתפרסמו ב- Windows Report ו- Neowin, ואפילו בקבוצת הפייסבוק PCDIY! (קבוצה לחובבי מחשבים סינים), נראה כי הבעיה לא נובעת מ- Windows 11 עצמו, אלא בגלל גרסאות קושחה מוקדמות של כונני SSD מסוימים.
גרסאות הקושחה הללו הן לא סופיות ולא נועדו למשתמשי קצה, וככל הנראה הופעלו על ידי עדכון KB5063878, מה שגרם לתקלות שדווחו על ידי משתמשים מרחבי העולם. הממצא הזה מעלה שאלות לגבי בדיקות היצרניות והיכולת של Windows 11 להתמודד עם חומרה ניסיונית.
טכנאים של Phison אישרו כי בדיקות שביצעו הראו שכונני SSD שקרסו בעקבות עדכון KB5063878 של Windows 11, פעלו עם גרסאות קושחה מוקדמות. המידע הזה מאשש את הממצאים שהתקלה לא נגרמה על ידי מערכת ההפעלה עצמה, אלא כתוצאה מהפעלת קושחה לא סופית שנועדה לבדיקה פנימית בלבד.
מה שמוזר כאן זה שיצרניות SSD שמתקינות את הבקרים של Phison בכוננים שלהן, מקבלות אותם ממנה – היצרנית הרשמית. המשמעות היא שכונני ה‑ SSD שמגיעים לצרכנים כבר מצוידים בקושחה רשמית, שעברה בדיקות מקיפות ואושרה לשימוש. קושחה זו יציבה ואינה כוללת את התקלות שיש לעיתים בגרסאות הקושחה הניסיוניות, המיועדות בעיקר לבדיקות פנימיות.
אז אם כונן ה- SSD שלכם נעלם לאחר התקנת עדכון KB5063878, כנראה שתצטרכו לבצע עדכון קושחה מיידי. מומלץ לגבות את כל הנתונים בכונן לפני התחלת התהליך, כדי למנוע אובדן מידע אפשרי וכדאי להיעזר בטכנאי מחשבים מקצועי.